: واقعیت را بپذیریم ، تجهیزات دوربین گران است. در این مرحله ، شما احتمالاً صدها (حتی هزاران) دلار برای وسایلی که در اختیار دارید هزینه کرده اید. بدیهی است ، آخرین چیزی که می خواهید این است که خراشیده یا آسیب ببیند. متأسفانه هنگام عکاسی می توانید تصادف کنید ، بنابراین همیشه باید احتیاط کنید. به همین دلیل بسیار مهم است که یاد بگیرید چگونه از دوربین و لنزهای خود در برابر خط و خش ، گرد و غبار یا سایر آسیب ها محافظت کنید.

خوشبختانه این علم موشکی نیست که یاد بگیرید چگونه از دوربین و لنزهای خود مراقبت کنید. با استفاده از چند روش ساده ، می توانید طول عمر وسایل خود را به شدت افزایش دهید. این مقاله دقیقاً به شما آموزش می دهد که چگونه از دوربین و لنزهای خود محافظت کنید تا وسایل خود را در حالت کار نگه دارید!

اگر می خواهید دنده شما دوام داشته باشد ، مراقبت از بدنه دوربین و لنزها بسیار مهم است. مگر اینکه شما روی انبوهی از پول نقد نشسته باشید ، ایده “خرید تجهیزات جدید” احتمالاً برای شما خوب نیست. با مراقبت مناسب ، تجهیزات دوربین شما باید سال ها بدون هیچ مشکلی برای شما دوام بیاورد. البته این فرض بر این است که شما به درستی از آن مراقبت می کنید .

بدون مراقبت کافی ، قسمت هایی از وسایل شما می توانند فرسوده شوند یا به درستی کار نکنند. اگر مراقب نباشید ، مواردی مانند دکمه ها ، حلقه های فوکوس ، صفحه نمایش ، عناصر لنز یا پایه ها می توانند به راحتی آسیب ببینند.

آسیب به هر یک از اجزای ضروری بدن شما می تواند عملکرد کلی آن را کاهش دهد. به عنوان مثال ، برخی از افراد در باران احساس اعتماد به نفس می کنند و یک دکمه روی دوربین آنها کار نمی کند. برخی دیگر ممکن است وقتی دوربین خود را روی زمین قرار می دهند ، توجهی نکنند و به طور تصادفی صفحه را خراش دهند. این حوادث نه تنها آزاردهنده هستند ، بلکه راه را برای مشکلات بعدی در آینده باز می کنند.

اگرچه بدنه دوربین می تواند آسیب ببیند ، اما لنزهای شما در معرض خطر بیشتری قرار دارند. از آنجا که آنها بیشتر به چشم می آیند ، اغلب اولین چیزی هستند که به چیزی برخورد می کنند. اگر به چیزی ضربه بزنند یا بدون درپوش لنز به اطراف برخورد کنند ، می توانند به راحتی خراشیده شوند.

 

حقیقت این است که لنزها در اصل فقط یک لوله شیشه ای هستند ، بنابراین عاقلانه است که تا حد ممکن مراقب باشید. اگر به لنز خود آسیب برسانید ، می تواند بر کیفیت تصویر یا قابلیت فوکوس تأثیر بگذارد و عکاسی با آن را دشوار کند.

با برخی از شیوه های هوشمندانه می توان به راحتی از روش های متداول آسیب رساندن به دوربین خود جلوگیری کرد. در اینجا پنج نکته ساده برای محافظت از دوربین و لنزها برای افزایش طول عمر کلی آنها آورده شده است.

مهمترین چیزی که باید با تجهیزات دوربین تهیه کنید یک کیف مناسب است. یک کیف مخصوص دوربین برای ایمن نگه داشتن تجهیزات شما طراحی شده است. بر خلاف یک کیف معمولی ، کیف های دوربین دارای محفظه ای هستند که متناسب با لنزها یا دوربین های مختلف شما هستند.

این محفظه ها حرکت را محدود می کنند در حالی که دنده را از هر چیزی که ممکن است به کیف شما برخورد کند نگه دارید. اگر از یک کوله پشتی معمولی استفاده کنید ، وسایل دوربین شما در یک توده بزرگ جمع می شود. هر دست اندازي كه كيف احساس مي كند باعث مي شود كه وسايل شما به هم چسبيده و به طور بالقوه آسيب هاي بيشتري ايجاد كند. این عقل سلیم است که ببینیم چرا سرمایه گذاری روی کیف مناسب دوربین بسیار مفید است.

 

این غیر معمول نیست که هنگام عکس گرفتن خود را در کمی باران ببینید. تا زمانی که دوربین شما متناسب با آب و هوا باشد ، کمی باران آن را از بین نمی برد. با این حال ، بسیار مهم است که اجازه دهید دوربین خود را قبل از قرار دادن آن در کیف خود خشک کنید.

اگر دوربین خود را مرطوب کنید ، می تواند به قسمت هایی از دوربین نفوذ کرده و باعث آسیب بیشتر شود. علاوه بر این ، می تواند باعث ایجاد تراکم در داخل لنزها شود. در صورت مه آلود شدن این تراکم تقریباً غیرممکن است و می تواند بر عملکرد لنز شما تأثیر بگذارد.

 

بسیاری از عکاسان از نگه داشتن درپوش لنز روی لنزهای خود پس از گذاشتن آنها غافل می شوند. من افراد زیادی را دیدم که کیفی پر از لنز و بدون درپوش دارند. اگر می خواهید بدانید چگونه از لنز خود در برابر خط و خش محافظت کنید ، استفاده از درپوش لنز ساده ترین راه است.

استفاده از درپوش لنز جلو و عقب بسیار مهم است. حتی اگر آنها در کیف دوربین شما ذخیره می شوند ، عناصر شیشه ای می توانند به راحتی خراشیده شوند. فقط طول یک زیپ طول می کشد ، یا بند ساعت شما باعث ایجاد خط و خش می شود. در این مورد هوشمند باشید و از درپوش لنز خود برای جلوگیری از آسیب به لنزهای خود استفاده کنید!

درست مانند همه لوازم الکترونیکی ، تمیز نگه داشتن آنها بسیار مهم است. برای اینکه همه دکمه ها ، پورت ها و عناصر شیشه ای در شرایط مطلوب بمانند ، ارزش آن را دارد که دوربین خود را مرتب تمیز کنید.

گرد و غبار و گرد و غبار به راحتی روی دوربین شما جمع می شود و اگر آن را کنار بگذارید تمیز کردن آن حتی سخت تر می شود. توجه و تمیز کردن نقاط کثیف روی وسایل خود به شما کمک می کند تا کارها بدون مشکل انجام شود.

ایده خوبی است که این کار را هر دو هفته یکبار انجام دهید. اگر در یک محیط واقعاً پر گرد و غبار عکاسی می کنید ، تمیز کردن آن در همان روز عاقلانه است. فقط استفاده از پارچه های لنز میکروفایبر ، پف کننده و محلول تمیز کننده این کار را انجام می دهد!

درگاه لنز دوربین شما همان سوراخ باز است که هنگام تغییر لنز دوربین مشاهده می کنید. از طریق این درگاه ، سنسور خود و سایر عملکردهای داخلی مهم دوربین خود را خواهید یافت. تمیز کردن این قطعات بسیار سخت تر و فنی تر از قسمت بیرونی است.

علاوه بر این ، اگر قسمت داخلی دوربین شما آسیب ببیند ، یک تعمیر بزرگ خواهد بود. برای کاهش خطر ورود گرد و غبار یا آب به داخل بدنه دوربین ، زمان باز بودن درگاه لنز خود را به حداقل برسانید.

البته هنگام تعویض لنز هیچ کاری نمی توانید انجام دهید. این را به عنوان “هرگز باز نمی شود” تلقی نکنید ، بلکه فقط از آن آگاه باشید. به عنوان مثال ، لنزهای خود را سریع روشن و خاموش کنید نه اینکه در وسط مکالمه داشته باشید. آگاه باشید که باران شدید یا گرد و غبار در اطراف شما وجود دارد.

در چنین شرایطی ، بهتر است لنز خود را در جای دیگری تغییر دهید. هرچه زمان کمتری برای باز شدن درگاه لنز شما باشد ، احتمال اینکه گرد و غبار یا آوار به آن وارد شود کمتر است!

در انتهای مقاله می خواهیم به اطلاع شما برسانیم که می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و یا خرید  با کارشناسان ما در تماس حاصل فرمایید.