شولدر فیلمبرداری چیست؟

شولدر فیلمبرداری چیست؟ برای خلق یک ترکیب بندی مناسب باید بتوانید عوامل موثر در صحنه را کنترل کنید. با استفاده از شولدر فیلمبرداری قادر خواهید بود برای دستیابی به یک فوکوس مطلوب، دوربین را بی حرکت نگه دارید.با همراه باشید تا درباره ی این موضوع بیشتر توضیح دهیم

برای علاقه مندان به کارگردانی و ساخت فیلم، شولدر فیلمبرداری به عنوان یکی از تجهیزات حیاتی شناخته می‌شود. اگرچه می‌توان از یک دوربین لرزان برای ایجاد احساس حرکت سریع استفاده کرد، اما لرزش زیاد می‌تواند مخاطب شما را ناراضی کرده و فیلم را خراب کند. به جای حرکات تند و ناخوشایند، فیلمسازان باید حرکات صاف و برنامه ریزی شده داشته باشند. بدون شک با در دست گرفتن دوربین به تنهایی نمی‌توان به چنین هدفی دست یافت.

شولدر چیست؟

با این تعریف ، دوربین شولدر دستگاهی است که عملکرد دوربین شما را بهبود می بخشد ، به عنوان مثال با تثبیت و کمک به عکس و فیلم در شرایط غیرممکن و دشوار. در واقع ، شما می توانید محتوای ویدئویی خود را از آماتور به حرفه ای با استفاده از شانه را بهبود بخشد.

ساختار شولدر

به بیان ساده، شولدرها تجهیزاتی هستند که به حفظ دقیق فوکوس دوربین کمک کرده و از افزودن سایر تجهیزات عکاسی نیز پشتیبانی می‌کنند. شولدر از طریق صفحه پایه به دوربین متصل می‌شود. این صفحه دارای سوراخ هایی با امکان اتصال پیچ ۱٫۴ و یا ۳٫۸ است که می توان سایر تجهیزات را به آنها متصل نمود.

یک شولدر شامل یک فریم و مانت جهت اتصال دوربین بر روی آن است. برای اتصال دوربین های DSLR به همراه لنز تله که وزن بیشتری دارند از پایه خمیده شولدر یا میله کنترل سینه استفاده می‌گردد.

ضرورت شولدر فیلمبرداری 

یا نه شما نیاز به شلیک شانه بستگی به نوع ساقه و داستان شما می خواهید بگویید. با استفاده از دوربین نصب شده بر روی شولدر یک روش عالی برای ضبط تصاویر از یک دیدگاه روایت است. با استفاده از این تجهیزات ، تماشاگران در قلب عمل هستند.

شولدر فیلمبرداری چیست؟دستان لرزان باعث ایجاد عکس و فیلم های تار می‌شود. شولدر دوربین با قفل کردن دوربین در موقعیت دلخواه، تا حد زیادی این مشکل را برطرف می‌کند.

علاوه بر این، شما می‌توانید شولدر را به گونه ای تنظیم کنید که دسترسی راحت به سایر تجهیزات مورد نیاز برای ثبت هر شات را داشته باشید.

انواع شولدر فیلمبرداری

همه شولدر ها مثل هم نیستند. بسیاری از آنها بسته به دوربین مورد استفاده، کاربرد و مشخصات، انواع مختلفی دارند.

در اولین گام باید مدل دوربین خود را مشخص کنید. همچنین باید بدانید کدام شولدر برای دوربین مورد نظر مناسب است. برای مثال اگر با بزرگ فیلمبرداری می‌کنید، باید به دنبال شولدری باشید که دارای نگهدارنده شانه ای مناسب برای متعادل نگه‌داشتن وزن باشد.

دوربین های فیلمبرداری سبک تر و DSLR نیز شولدر مخصوص خود را دارند. همچنین لازم است بدانید شولدر مورد نظر می‌تواند وزن تجهیزات اضافی مانند مانیتور، میکروفن، باتری اضافی و … را تحمل نماید.

شولدر تصویربرداری گیگا Giga

شولدر گیگا برای تصویربرداری با  و همچنین دوربین های فیلمبرداری مناسب است. این شولدر از قسمت‌هایی همچون مت باکس برای ایجاد سایه و کنترل نور ورودی در اطراف لنز، ریگ (Rig) برای اتصال انواع لوازم جانبی و قابلیت فوکوس تشکیل شده است. با استفاده از شولدر گیگا (GIGA) می‌توانید دوربین را روی هر کدام یک از شانه‌های خود قرار دهید. بدین ترتیب هم افراد راست دست و هم چپ دست می توانند از این شولدر به خوبی استفاده کنند. با استفاده از این شولدر تصویر برداری در حین حرکت بسیار آسان خواهد بود. تمامی قطعات این شولدر از هم جدا می‌شوند. بنابراین می‌توانید آن را به راحتی با خود حمل کنید.

خرید شولدر فیلمبرداری به چه کسانی توصیه می‌شود؟

یا نه شما نیاز به این تجهیزات بستگی به موضوع یا صحنه شما قصد تصور کنید. فیلمبرداران معمولا دوربین را بر روی شانه های خود قرار می دهند تا تصاویری از یک دیدگاه خاص را ضبط کنند ، به خصوص اگر آنها می خواهند بیننده در همان حالت احساس کنند. در واقع ، تصاویر گرفته شده با استفاده از این ابزار مانند یک بیننده بدون بدن است.

شولدر فیلمبرداری چیست؟هنگام انتخاب و خرید شولدر فیلمبرداری به موارد زیر توجه کنید

مانند بسیاری از تجهیزات دیگر برای عکاسی و تیراندازی. شولدر فیلمبرداری همچنین دارای انواع مدل های با کاربردهای مختلف می باشد… بنابراین قبل از خرید دوربین شولدر بهتر است ، به موارد زیر توجه کنید ، فراموش نکنید:

  1. سازگاری با مدل دوربین

  2. حمل آسان

  3. متعادل و پایدار

  4. نصب آسان

  5. امکان نصب تجهیزات دیگر

  6. قابلیت اتصال